Zile’de ‘Geldim - Gördüm - Yendim’

Kendilerinin de bu düşünceden hareketle Zile Kalesi’ne giden yolun adını ‘Sezar Yolu’ koyduklarını anlatan Ayvalıoğlu, yolu yeniden düzenleyerek, aslına uygun olarak Arnavut kaldırımıyla döşediklerini bildirdi.
Ayvalıoğlu, yapılacak ışıklandırma ve tanıtım çalışmalarının ardından önümüzdeki günlerde düzenleyecekleri törenle yolu hizmete açacaklarını belirtti.
JULIUS SEZAR VE ZİLE
Tarihi kaynaklara göre, M.Ö 100 veya 101 yılları arasında yaşadığı tahmin edilen Roma İmparatoru Julios Sezar, Pontus asıllı Basforos kralı 2. Pharneke ile Zile Altıağaç mevkiinde çok kanlı bir savaş yapar. Savaşta her 2 tarafta büyük kayıplar verir. Ancak savaşı Roma İmparatoru Sezar kazanır. Bunun üzerine dünyaca ünlü sözü “Veni-Vidi-Vici (Geldim-Gördüm-Yendim) diyerek, durumu Roma’ya bildirir.
Sezar, Zile’de kaleye taş bir kitabe yaptırarak, dünyaca ünlü bu sözünü oraya da yazdırır. Şu anda Zile Kalesi’nde bulunan kitabeleri ziyaret etmek için her yıl çok sayıda turist ilçeye gelirken, bazı tarihçiler bu kitabenin Sezar tarafından yapılan asıl kitabe olmadığını, gerçek kitabenin çalındığını ve nerede olduğunun tespit edilemediğini belirtiyor. Ancak yine tarihçiler tarafından, bu sözün Zile İlçesi’nde söylendiğinin tüm kaynaklarda geçtiği de ifade ediliyor.
http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/295876.asp